Svar: Sveskemos og skemad mod forstoppelse

8. maj 2023

Alder:
4 mdr.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre, og at du nu selv har fået lyst til at skrive :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker omkring sveskemos og skemad til børn, der har forstoppelse.

Forstoppelse kan komme af forskellige ting - det kan komme efter en sygdomsperiode, hvor barnet måske ikke har drukket eller spist, som det plejer. Det kan også opstå i den periode, hvor man går fra mælk og over til skemad - derfor er det vigtigt, at man starter stille og roligt op med skemaden og starter med smagsprøver og ikke fulde portioner :)

Nogle gange så opstår forstoppelse på grund af modermælkserstatningen - så hvis du ikke har forsøgt med en anden type erstatning, så kan det være et forsøg værd. Semper laver f.eks. Allomin 1 Syrnet SensiSoft (den grønne), der er med citronsyre, som kan ændre proteinernes struktur og dermed afhjælpe maveproblemer. De laver også Allomin 1 SensiPro+, som blandt andet indeholder mælkesyrebakterien L. reuteri Protectis og som også kan forebygge træg mave. Nestle laver f.eks. NAN Sensilac 1, der også er beriget med Lactobacillus Reuteri, samt GOS/FOS, der i studier har vist at kunne blødgøre afføringen. Jeg ved ikke, hvilken type erstatning du lige nu giver din dreng, men måske kan det hjælpe dig (og ham) at skifte til en anden erstatning:)

Med hensyn til opstart af skemad, så skal tidspunktet for dette vurderes ud fra, hvordan din dreng i øvrigt virker parat. Det er naturligvis godt, hvis maven fungerer, men det er også vigtigt, at han kan holde hovedet selv, åbner munden bevidst, når du nærmer dig med skeen, ligesom det er vigtigt, at han virker interesseret i mad - f.eks. i den mad, som du spiser, når du sidder med ham på skødet. Måske er han også begyndt at savle mere, danner mere mundvand, måske virker han mere sulten og som om, at mælken ikke længere mætter ham helt godt nok.

Du har fuldstændig ret i, at hans afføring ikke bør være formet og fast, og det er vigtigt, at du taler med lægen omkring dette - hvis det mere eller mindre altid har været sådan. Det er vigtigt at drøfte det med lægen for at sikre, at hans maveproblemer ikke skyldes sygdom:)

Det er normalt, at der kan være forstoppelsestendens i forbindelse med overgangen til skemad - så når I begynder med dette, så er det vigtigt, at du ...

Annonce

... går stille og roligt frem. Start med lidt tynd grød eller grøntsagsmos, og giv kun små mængder - også selvom han måske virker meget interesseret og gerne åbner munden og tager imod. Hold igen, så han ikke får mere end 3-5 skefulde til at begynde med, og øg ham så langsomt til ½ dl. Giv vand sammen med grød og mos, så han får lidt ekstra væske den vej igennem og giv også fortsat samme antal flasker, som du plejer at give. Skemaden skal komme ud over den vanlige mængde mælk.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at skulle starte op med grød og mos, men det behøver ikke nødvendigvis give problemer, nogle gange kan det faktisk hjælpe. Forstoppelse forebygges ofte ved at give fiberrig kost i form af grød, grøntsager og frugt - og ekstra væske - så nogle gange kan det have en positiv indflydelse på mave- og tarmsystem netop at begynde med lidt fastere føde... krydser fingre :)

Du bør dog ikke starte med sveskemos. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet, at svesker, hørfrø og lignende ikke bør gives, før barnet er 6 måneder og da som del af en varieret kost. De skriver også, at det ikke kan anvendes til behandling af forstoppelse, og at man ved forstoppelse bør behandle med laktulose som mikstur. De anbefaler, at børn i alderen 0-6 måneder, der får modermælkserstatning, får min. 5 ml dagligt fordelt på 2 doser (aldrig under 1 ml/kg - og mange børn skal have 2 ml/kg).

Lakutolse gives som langtidsbehandling og aldrig som engangsbehandling, og tarmen bliver ikke afhængig af laktulose, der er ingen tilvænning til laktulosen. Hvis dette ikke virker, så bør man tale med sin læge med henblik på anden behandling.

Så for at opsummere lidt:

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan overveje at skifte til en anden erstatning, for at se om det kan gøre en forskel hos jer.

Du kan også give ham laktulose, for at se om det kan blødgøre hans afføring, så den bliver mindre formet og fast, og han bedre kan komme af med det.

Hvis han virker parat til skemad, så kan du godt forsøge at give ham lidt grød eller grøntsagsmos nu - ganske lidt i starten og så gradvist øge hans indtag. Giv ham vand af kop sammen med smagsprøverne og tilbyd flaske, som du plejer. Han bør ikke få sveskemos, så længe han er under 6 måneder.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor